Specialist!

Sommige trajecten duren zo lang, dat afronding ervan vaak nog als heel ver weg voelt. Zo denk je als je in de brugklas zit nog niet na over je eindexamen, en ben je tijdens je eerstejaarsvakken op de universiteit nog niet bezig met je thesisonderzoek. Zo gold dat ook een beetje voor mijn specialistenopleiding tot Klinisch Neuropsycholoog. Een opleiding van vier jaar! Toen ik daar in 2014 mee startte en mijn rooster voor die hele periode onder ogen kreeg voelde 2018 nog als heel ver weg. Maar ongemerkt gaat de tijd toch enorm snel. Weken vullen zich met opleidingdagen, diagnostische onderzoeken, behandelingen, supervisies, intervisies, managementtaken, MDO’s, begeleiding bij wakkere hersenoperaties, congresbezoeken, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs.  Je leert veel, je ontwikkelt je, je vult je rugzak met bergen ervaring en voor je het weet bereidt je je voor op je eindgesprek. Na al die jaren investeren mag ik me dan eindelijk Klinisch Neuropsycholoog noemen. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Op de site van de Rino Groep die de specialistenopleiding verzorgt, wordt het beroepsperspectief van de Klinisch Neuropsycholoog als volgt beschreven:

“Als klinisch neuropsycholoog pas je kennis toe van de relatie tussen hersenen en gedrag op diagnostiek en behandeling van patiënten met (veronderstelde) neuropsychologische aandoeningen. Dit doe je zowel bij volwassenen als kinderen en jeugdigen. Daarnaast draag je als leidinggevende deze kennis over, onder andere door het uitvoeren en vertalen van wetenschappelijk onderzoek in de praktijk.”

Kan ik mezelf na die vier jaar nu in deze beschrijving herkennen? Jazeker! Klinische zorg en wetenschap zijn in mijn ogen onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen de basis van mijn dagelijkse werk. Ook heb ik de laatste jaren steeds meer leidinggevende taken gekregen. En in mijn geval maakt het geven van onderwijs het plaatje compleet. Veel ballen om in de lucht te houden, maar juist deze combinatie van werkzaamheden zorgen voor een continue ontwikkeling van jezelf en van het vakgebied.

Het eindgesprek is achter de rug en de opleiding is afgerond. En nu? Nu is het tijd voor verbreding, verdieping en kennisoverdracht. En er is meer tijd voor zaken buiten het vakgebied. Ik kijk er naar uit!

Dr. Carla Ruis
Universitair docent, Klinisch Neuropsycholoog
Psychologische Functieleer, Universiteit Utrecht

 

This entry was posted in blog. Bookmark the permalink.

Comments are closed.