stagaires over hun stage

Benieuwd naar ervaringen van studenten tijdens hun stage? Jasmijn, Anke, Famke en Roxanna delen hieronder hun verhaal!

Foto_Jasmijn Foto_Anke Foto_Famke Foto_Roxanna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jasmijn Heijman

Van december 2019 tot en met augustus 2020 heb ik op de afdeling Psychiatrie van het UMC Utrecht mijn klinische stage gelopen. Als stagiaire Psychologie leerde ik om neuropsychologisch- en persoonlijkheidsonderzoek samen te stellen, af te nemen en te interpreteren, om daar vervolgens een advies bij te geven.

De patiënten die ik zag hadden vaak een ander soort beeld dan waar ik over geleerd had tijdens mijn master Neuropsychologie. Zo zag ik vooral mensen met persoonlijkheidsproblematiek, psychische problemen en/of cognitieve klachten. Dit maakte het werk voor mij divers, leerzaam en uitdagend.

Het liep allemaal wat anders dan anders vanwege de COVID-19 pandemie. Ik heb midden in mijn stage drie maanden geen patiënten gezien, maar vanuit huis testresultaten geïnterpreteerd en verslagen geschreven. Dankzij mijn begeleider kon ik een maand langer blijven, en heb ik gelukkig alsnog veel kunnen leren.

Ik was deel van een enthousiast team van collega-stagiaires. Dit was heel gezellig, en we konden elkaar helpen, bijvoorbeeld bij het schrijven van verslagen en het oefenen van de verschillende taken. Ondanks dat het dus wat anders is gelopen, heb ik het dus enorm naar mijn zin gehad op deze stageplaats!

 

Anke Dumont

Tijdens mijn masteropleiding Neuropsychologie heb ik tussen maart 2020 en oktober 2020 een klinische stage gelopen bij het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Bij het begin van mijn stage keek ik eerst mee met de neuropsycholgische onderzoeken (NPO’s), die ik vervolgens vrij snel zelfstandig mocht afnemen en interpreteren. Daarna mocht ik onder supervisie anamneses en teruggavegesprekken uitvoeren. Ik heb veel verschillende casuïstiek gezien, waaronder patiënten met een MCI, verschillende vormen van dementie, MS en een CVA. Dit komt omdat je hier als stagiair zowel patiënten ziet binnen de medische psychologie, maar ook binnen de revalidatiegeneeskunde. Daarnaast heb ik zelfstandig een behandeling gegeven in de vorm van een geheugenstrategietraining, en heb ik – samen met een klinisch psycholoog – psycho-educatie voor revaliderende hartpatiënten gegeven. Kortom, deze stageperiode heeft mij meer gebracht dan ik had verwacht, niet alleen een rijke ervaring in de diagnostische werkzaamheden maar ook het gevoel dat ik echt een bijdrage heb geleverd voor patiënten.

 

Famke Asberg

Toen ik op zoek ging naar een stageplek voor in mijn master heb ik verschillende werkplekken overwogen, maar uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om op zoek te gaan naar een plek bij een verzorgingshuis. Hier heb ik voor gekozen omdat ik een grote affiniteit voel met de doelgroep ouderen. Uiteindelijk heb ik een stageplek gevonden bij De Bilthuysen in Bilthoven. Hier heb ik stage gelopen tussen november 2019 en augustus 2020. Als stagiair heb ik hier ervaring opgedaan bij verschillende afdelingen; psychogeriatrie, somatiek en revalidatie. Mijn werkzaamheden bestonden uit het uitvoeren van diagnostische werkzaamheden, het geven van psycho-educatie, multidisciplinair overleggen, gedragsevaluaties gehouden en benaderingsadviezen geschreven.

Ondanks dat de ouderenzorg vaak als ondergeschoven kindje wordt gezien, heb ik in mijn stage het tegenovergestelde gezien. Door het multidisciplinaire samenwerken en de combinaties van lichamelijke en psychische problematiek kan je complexe casussen tegenkomen. Daarnaast is het werken met ouderen ontzettend dankbaar en had ik me geen leukere en leerzamere stageplek kunnen bedenken!

 

Roxanna Hofman

Van september 2019 tot mei 2020 liep ik stage bij de sector neuropsychologie van het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Twee gespecialiseerd psychologisch medewerkers, een GZ- en klinisch neuropsycholoog begeleidden mij bij de verschillende aspecten van neuropsychologische diagnostiek: het samenstellen, zelfstandig afnemen en interpreteren van een testbatterij, observaties en rapportages schrijven en meekijken en oefenen met intake- en terugkoppelingsgesprekken.

Wat zo interessant en leuk is aan het WKZ zijn de uiteenlopende leeftijden en ziektebeelden van de kinderen, ik heb bijvoorbeeld testonderzoek uitgevoerd bij patiënten tussen de 3 en 18 jaar en zelfs mee kunnen kijken of helpen bij patiëntjes vanaf een paar maanden oud. Door de interdisciplinaire setting van het academisch ziekenhuis zijn er nog veel meer ervaringen op te doen, zo heb ik bij verschillende afdelingen en dagpoli’s, MDO’s, een wakkere hersenoperatie en WADA-tests mee mogen lopen.

Door de fijne, enthousiasmerende begeleiding en alles wat ik heb mogen leren, heb ik mijn stageperiode als ontzettend waardevol ervaren en ben ik zowel op professioneel als persoonlijk vlak gegroeid.

 

 

 

Comments are closed.